حسابداری چه سادس

وبلاگی برای تعامل با دوستداران کتاب حسابداری چه سادس و آموزش حسابداری به ساده ترین شکل ممکن

حسابداری چه سادس

وبلاگی برای تعامل با دوستداران کتاب حسابداری چه سادس و آموزش حسابداری به ساده ترین شکل ممکن

آشنایی با حسابداری - بخش چهارم: رویدادهای اقتصادی یا مالی دیگه چیه؟

اول رویداد رو با هم مرور کنیم. رویداد یعنی انجام یک فعالیت در یک زمان خاص و یا اتفاق منتظره یا غیر منتظره که یه نتیجه رو در بر داره. مثلا خرید یک کیلو پرتقال توسط حسن آقا. این داستان به انجام یک فعالیت که خرید یک کیلو پرتقال از میوه فروشی محل در روز پنج شنبه گذشتس دلالت می کنه. می بینید که حسن آقا فعالیتی به نام خرید رو در تاریخ مشخص به منظور مشخص انجام میده و نتیجش هم میشه رضایت مهمونش.

دوم رویداد مالی رو بشناسیم. چون توی این رویداد پول جابجا شد، پس این یک رویداد مالیه. این رویداد معمولی خرید پرتقال بود که جیب حسن آقا رو خالی کرد و جیب مغازه دار رو پر. یعنی این رویداد روی وضعیت مالی حسن آقا و مغازه دار تاثیر گذاشت. پس رویداد مالیه. حالا اگه حسن آقا مسئول خرید یه شرکت باشه چیکار می کنه؟ بعله می ره بازار کالای مورد نظر شرکتو پیدا می کنه میخره پولشو میده و میاره شرکت. این یه رویداد اقتصادیه خریده. اگه حسن آقا مدیر تولید یه کارخونه باشه چیکار می کنه. درسته از انبار مواد اولیه رو دریافت می کنه و با دستور ساخت، یه کالا مثل ماشین لباسشویی می سازه (البته با کارگرا) و برای فروش به بازار ارائه می کنه. به این میگن رویداد اقتصادی تولیدی. و یا اگه حسن آقا تو کار پخش مواد غذایی عمده به سراسر کشور باشه، داره رویداد اقتصادی توزیع و فروش رو انجام می ده. به همین شکل اگه حسن آقا برای خونه دار شدن مردم و یا تهیه مواد اولیه کارخونه ها براشون وام های خوب و کلان و نیمه کلان جور کنه، در حال انجام رویداد اقتصادی دیگه ایه به نام وام جور کردن. همونطور که می بینین همه این کارا آخرش دارای یه نتیجه س.  پس این اتفاق یه رویداده و اون نتیجه روی وضعیت مالی شخص یا کار و کاسبی تاثیر می ذاره پس اینها همشون رویداد اقتصادی یا مالی هستند. نمونه های دیگر رو خودتون به عنوان تمرین پیدا کنین. کافیه سرتونو بگردونین... .


پس: به رویدادی که وضعیت مالی واحد اقتصادی را تحت تاثیر قرار دهد، و به تعبیر دیگری وقایعی که با خرید، تولید ، توزیع و فروش کالا و ارائه خدمات یا فعالیتهایی مانند وام گرفتن و وام دادن سروکار دارند را رویدادهای اقتصادی یا مالی گویند.


نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد